Kärleken fick Willy att bli handlare
Upphovsrätt: Petter Blomberg
Inlägg
Kärleken fick Willy att bli handlare
I år firar Willy Jernberg 25 år som Maxihandlare i Motala. Men han hade inga tankar på att bli handlare när han var ung. Det var kärleken som förde honom till en ICA-butik i Kumla. – Hade inte Kerstin läst till sjuksköterska i Örebro, är det osäkert om jag hade blivit handlare. Men ibland har man tur – jag gillar variationen som är i en butik, säger Willy Jernberg.

Uppväxt i Hällefors i Västmanland började Willy studera på Handelshögskolan i Stockholm efter gymnasiet. Att han en dag skulle driva en ICA-butik ingick inte i framtidsplanerna.

 

– På handels var det nog ingen som tänkte sig att bli livsmedels-handlare. Min plan var att jobba med marknadsföring på något större företag.

Men slumpen ville alltså annat. Under praktiken på Handelshögskolan hamnade Willy i Örebro och träffade Kerstin som läste till sjuksköterska. Det var då han började jobba på Ica i Kumla för att kunna vara närmare henne. Den första egna ICA-butiken drev han i Mantorp 1989. Under den perioden öppnade ICA allt fler större Kvantum- och Maxi-butiker runt om i landet.

 

Snabbt beslut

När planerna för Bråstorps handelsområde drogs upp i slutet av 1980-talet var ingen ICA-butik planerad. Men i sista stund hoppade en av de andra livsmedelsbutikerna av och ICA kunde köpa både mark och bottenplatta till en butik. Eftersom det fanns ett datum satt när butikerna på Bråstorp skulle öppna, behövde ICA snabbt hitta en handlare som kunde driva Sveriges femte Maxi Stormarknad. Och Willy tvekade inte när han fick frågan.

 

– Men jag hade ingen aning om hur mycket jobb det skulle bli och det var nog lika bra. Samtidigt som jag började bygga upp Maxi i Motala drev jag butiken i Mantorp. Så under den här perioden var det verkligen jobb dygnet runt.

 

– Vi fick in över 800 ansökningar till de drygt 50 jobben vi skulle tillsätta. Jag satt och läste ansökningar i flera dagar innan det var dags att börja kalla till intervjuer. Samtidigt skulle jag ta beslut om tusen andra saker – det var en hektisk vår och sommar. Då blev det nog inte enda golfrunda.

 

Men i september 1992 stod butiken klar och kunde invigas. Ganska snart kunde Willy konstatera att de flesta som kom till premiäröppningen för de två livsmedelsbutikerna på Bråstorp, valde att gå till Maxi.

 

– Det var några sömnlösa nätter före invigningen. Och dagen vi öppnade stod jag här uppe på kontoret för att se vart kunderna gick – det var inte utan att jag var nervös. När de började strömmade till tänkte jag att det nog skulle ordna sig.

 

Otrolig utveckling

Och nog ordnade det sig. Butiken har byggts ut i flera omgångar och personalen har fördubblats. Omsättningen har nästan trefaldigats från 150 miljoner till 500 miljoner kronor.

– Om du hade frågat mig då var vi skulle vara om 25 år hade jag inte kunnat gissa på den här utvecklingen. Men vi har haft en bra försäljningsutveckling sedan starten och har till exempel aldrig behövt säga upp någon på grund av arbetsbrist. Otrolig utveckling Inte heller hade Willy kunnat förutse den utveckling som skett av dagligvaruhandeln sedan han öppnade Maxi Motala 1992.

– Då var det mycket priset som avgjorde vad kunden köpte och var de skulle handla. Numera är kunderna kunnigare och mer pålästa. Det märks inte minst på efterfrågan av ekologiska, miljömärkta och närproducerade varor. Våra kunder vill göra miljösmarta val och för oss gäller det att hänga med i den utvecklingen.

– Att vi har över 100 ekologiska varor på vår frukt- och grönsaksavdelning är i mångt och mycket kundernas förtjänst. Men givetvis tar vi också vårt ansvar för miljön. På olika sätt jobbar vi hela tiden för att minska vår och våra leverantörers miljöpåverkan.

Tidigt ute Maxi Motala var tidigt ute med att sälja mat på nätet och drev tillsammans med övriga Maxi-butiker på utvecklingen inom hela ICA-gruppen. Att vi kommer att handla mer över nätet i framtiden är Willy helt övertygad om.

– Men butikerna kommer att finnas kvar, även om 25 år. Vi har ju övertagit allt mer av samhällsservicen, med exempelvis både post och apotek numera. Så butiken kommer att ha en fortsatt viktig social funktion även i framtiden.

Och det är mötet med människorna som gör att Willy gillar sitt jobb.

– Att se hur personalen utvecklas och att möta kunder har alltid varit mina drivkrafter. Utan engagerad personal hade vi aldrig nått dit där vi är idag

 

Kommentera
0 Kommentarer
loading...